Prijava

[SDL] Studentski Dnevni List

Pretraga

Zdravlje

Trčanjem do zdravog i dugog života

Andrijana Popović 4.11.2022. Komentari

Trčanje predstavlja jedno od najpopularnijih i najzastupljenijih vrsta fizičke aktivnosti. Ono je privlačna vežba koja ne košta mnogo ili ne mora da košta uopšte, a može se upražnjavati u svakom slobodnom trenutku.

Foto: unsplash.com

Kako bi se trčanje definisalo i objasnilo, prvo je potrebno objasniti hod kao osnovnu vrstu fizičke aktivnosti. Hodanje predstavlja kretanje individue, prebacivanje težišta sa jedne na drugu nogu. Osnovna razlika između hodanja i trčanja jeste ta što su tokom trčanja obe noge u vazduhu. Prilikom trčanja, dolazi do poskakivanja s noge na nogu, gde se javlja i faza poletanja i dočeka stopala na tlo.

Trčanje se razlikuje po brzini i po dužini, pa samim tim postoje i različite vrste. Po brzini, u trčanje spadaju kategorije kao što su: sprint i džoging, dok se po dužini trčanje deli na osnovu staza i tu se spominju: kratke, srednje i duge staze. Kratke staze se trče na: 60, 100, 200 metara, dok se staze na: 150, 300, 500 i 600 metara trče sprintom. Srednje staze su trke na: 800, 1000, 1200, 1500, 1600 sve do 3000 metara. Duge staze su one koje imaju pet i deset kilometarapolumaraton, maraton i ultra maraton.

isaac wendland 7DCZgKyp8vw unsplash

Foto: unsplash.com

Trčanje nudi razne benefite koje su dobre po čoveka. Jedna od njih je popravljanja stanja kardiovaskularnog sistema. Tokom trčanja, srce i pluća zajedno pumpaju krv, koji je bogat kiseonikom, u sve mišiće. Na taj način se gradi jak kardiovaskularni sistem. Trčanje, takođe, proizvodi i pozitivan stres na srce i pluća i samim tim ih jača i pomaže im da dobro funkcionišu. Još jedna prednost ove fizičke aktivnosti jeste ta što smanjuje rizik od oboljevanja od pojedinih bolesti. Redovno kretanje može regulisati krvni pritisak, a može i smanjiti rizik od srčanih oboljenja do 50 odsto.

Trčanje angažuje sve mišiće u telu. Bez obzira na to što pojedinci ne smatraju trčanje dovoljno dobrom vežbom, ono zapravo utiče na jačinu mišića. U zavisnosti od toga da li se trči uzbrdo, nizbrdo, lagano ili sprint, određeni deo mišića će biti angažovan više nego ostali. Jačanje mišića, takođe, dovodi i do oblikovanja tela. Bilo da je reč o gubitku kilograma ili o jačanju i rastu mišića, trčanje pokazuje svoje delovanje putem fizičkog izgleda osobe koja ga praktikuje.

Ono, između ostalog, popravlja radnu sposobnost. Trčanje kako oduzima, tako i povećava energiju u telu. Priliv energije predstavlja još jedan od benefita koji je prisutan. Osobe koje imaju problema sa kolenima ili zglobovima mogu nakon samo par puta trčanja osetiti razliku. Jačanje mišića i tetiva koji podržavaju zglobove i kolena održavaju zdravu telesnu težinu, koja može osloboditi bolova u telu. Trčanje popravlja i raspoloženje. Što se više individua kreće, to se više endorfina oslobađa. Pored dobrog raspoloženja, ovde je vredno spomenuti i povećanu kreativnost, pojačan libido i kvalitetnije socijalne i emotivne veze onoga ko ovu vrstu aktivnosti praktikuje. Još jedan benefit je bolji kvalitet sna. Ova vrsta aktivnosti obezbeđuje kvalitetan i čvrt san bez buđenja tokom noći ili neprestanog okretanja po krevetu.

Izvori: https://www.betterhealth.vic.gov.au, https://www.wellneo.rs, https://funkcionalnitrening.rs 

zdravlje,trčanje,zdrav organizam,fizička aktivnost,

Komentari

Morate biti registrovani i prijavljeni da biste ostavili komentar.